Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών δημοσίευσε τα αποτελέσματα της έρευνας για τη θερινή εκπτωτική περίοδο του 2024, η οποία διήρκεσε από τη Δευτέρα 8 Ιουλίου έως το Σάββατο 31 Αυγούστου. Η έρευνα διεξήχθη σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή Γ. Μπάλτα, Διευθυντή του Ερευνητικού Εργαστηρίου Μάρκετινγκ. Το δείγμα της έρευνας, που περιλαμβάνει 410 σημεία πώλησης, είναι μεγάλο και αντιπροσωπευτικό, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα επιχειρηματικών μορφών, από αυτοαπασχολούμενους και μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις έως αλυσίδες καταστημάτων και καταστήματα σε μεγάλα εμπορικά κέντρα (malls).
Η έρευνα βασίζεται σε σύγκριση με τον τζίρο της αντίστοιχης εκπτωτικής περιόδου του 2023. Αξιοσημείωτο είναι ότι κατά την περίοδο αυτή σημειώθηκαν συνθήκες συνεχούς καύσωνα, οι οποίες έπληξαν τη χώρα τις πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων, όταν παραδοσιακά σημειώνεται ο μεγαλύτερος τζίρος στα καταστήματα. Επιπλέον, η ακρίβεια στις τιμές των τροφίμων και το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα δημιούργησαν ένα αρνητικό κλίμα στην αγορά.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ποικίλες τάσεις στην απόδοση των καταστημάτων κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου. Μόλις το 3,7% των επιχειρήσεων δήλωσε καλύτερο τζίρο στην κατηγορία 11-25%, ενώ το 17,3% ανέφερε αύξηση έως και 10%. Το 19,8% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι ο τζίρος τους παρέμεινε αμετάβλητος. Από την άλλη πλευρά, το 27,3% των καταστημάτων δήλωσε μείωση του τζίρου έως και 10%, ενώ το 22,4% ανέφερε πτώση μεταξύ 11-25%. Επιπλέον, το 8,8% δήλωσε μείωση τζίρου στην κατηγορία 26-50%, ενώ ένα ελάχιστο ποσοστό, μόλις 0,3%, ανέφερε πτώση άνω του 51%. Συνολικά, το 21% των επιχειρήσεων ανέφερε αύξηση στον τζίρο, το 19,8% διατήρησε σταθερό τον τζίρο, και το 58,7% κατέγραψε μείωση κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, δείχνοντας την επικρατούσα τάση για αρνητικές επιδόσεις. Συνοψίζοντας, περίπου 8 στους 10 καταστηματάρχες είδαν τον τζίρο τους είτε να μειώνεται είτε να παραμένει σταθερός σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.
Η πλειοψηφία των καταστημάτων του δείγματος (60%) ανήκει στην κατηγορία Ένδυση, Υπόδηση και Αξεσουάρ, που παίζουν πρωτεύοντα ρόλο κατά την εκπτωτική περίοδο. Φαίνεται ότι, στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, η έλλειψη διαθέσιμου οικογενειακού εισοδήματος και η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα, κάνουν δύσκολη την πρόβλεψη της καταναλωτικής συμπεριφοράς το επόμενο εξάμηνο.
Οι προσδοκίες για την πορεία των πωλήσεων στο επόμενο εξάμηνο εμφανίζονται μοιρασμένες μεταξύ των επιχειρηματιών. Το 32,4% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν, εκφράζοντας μια αισιόδοξη προοπτική για την ανάκαμψη της αγοράς. Το 32,2% των συμμετεχόντων θεωρεί ότι οι πωλήσεις θα παραμείνουν σταθερές, αντικατοπτρίζοντας μια προσέγγιση αναμονής και προσεκτικής αξιολόγησης των συνθηκών. Ωστόσο, το 21,7% των ερωτηθέντων αναμένει πτώση των πωλήσεων, ενώ το 13,7% δηλώνει αβεβαιότητα, επιλέγοντας να μην κάνει πρόβλεψη ή να μην απαντήσει. Ενδεικτικό είναι ότι σε σύγκριση με την έρευνα του Φεβρουαρίου 2024, το ποσοστό εκείνων που πιστεύουν ότι η κατάσταση στην αγορά θα βελτιωθεί το επόμενο εξάμηνο είναι κατά 14,2% μικρότερο, δείχνοντας αυξανόμενη ανησυχία μεταξύ των επιχειρηματιών.
Οι επιχειρήσεις φαίνεται να έχουν επηρεαστεί από μια σειρά παραγόντων που σχετίζονται με τις ρυθμίσεις και την οικονομική πολιτική. Το 26,8% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας είχε τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στη λειτουργία της επιχείρησής τους, ενώ το 14,1% δήλωσε ότι η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των POS με την ΑΑΔΕ ήταν ο πιο κρίσιμος παράγοντας. Παράλληλα, το 16,8% υπογράμμισε ως βασικότερο παράγοντα τη φορολόγηση του τεκμαρτού εισοδήματος των αυτοαπασχολούμενων και επαγγελματιών. Επιπλέον, το 26,1% των επιχειρηματιών ανέφερε ότι το κόστος συναλλαγών του τραπεζικού συστήματος ήταν σημαντικό πρόβλημα, λόγω της αύξησης του κόστους δανεισμού και των ανεξέλεγκτων χρεώσεων στις τραπεζικές συναλλαγές.
Συνολικά, η έρευνα αναδεικνύει τις προκλήσεις και τις μεταβολές που αντιμετωπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις στην Αθήνα κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου. Η πλειοψηφία των καταστημάτων φαίνεται να επηρεάζεται αρνητικά, με μια πτώση στον τζίρο, γεγονός που αντικατοπτρίζει τις δυσκολίες της αγοράς και τις οικονομικές προκλήσεις της περιόδου. Οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και να αναπτύξουν στρατηγικές που θα τους επιτρέψουν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της αγοράς και να βελτιώσουν την απόδοσή τους σε μελλοντικές περιόδους εκπτώσεων. Ταυτόχρονα, η λειτουργία του τραπεζικού συστήματος πρέπει να εξορθολογιστεί για να μπορέσει να στηρίξει τις δημιουργικές και εξωστρεφείς εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας.
Με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για τον τζίρο των καταστημάτων στην περίοδο των θερινών εκπτώσεων, ο πρόεδρος του Ε.Σ.Α Σταύρος Καφούνης δήλωσε: «Με μεγάλη περηφάνια παραδίδουμε στην πολιτεία και στους συναδέλφους μας την καθιερωμένη πλέον μεγάλη, εξαμηνιαία έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, η οποία καταγράφει με επιστημονικό τρόπο -και πάντα σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- τα αποτελέσματα της εκπτωτικής περιόδου στο λιανεμπόριο, βασισμένα σε ένα τεράστιο δείγμα διαφορετικών κλάδων και περιοχών.
Ως συνήθως, τα αποτελέσματα περιγράφουν αυτό που όλοι οι επαγγελματίες του χώρου βιώνουν καθημερινά. Μάχη επιβίωσης σε καθεστώς σκληρού ανταγωνισμού, όπου -ανάλογα με την περιοχή, τον κλάδο και την σύνδεση με τον τουρισμό- παρατηρούμε μεγάλες διαφοροποιήσεις, όμως το συμπέρασμα είναι ένα: το οργανωμένο, υγιές εμπόριο, αυτό που κοιτάζει στα μάτια τον καταναλωτή και δεν έχει ανάγκη από απειλές και τιμωρητικά πρόστιμα είναι αυτό που εφαρμόζει ό,τι του ζητηθεί από την Πολιτεία και με μοναδική ευσυνειδησία. Για αυτό, την ερχόμενη εβδομάδα με αφορμή τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ, θα τοποθετηθούμε ως συνήθως με σοβαρότητα αλλά και αποφασιστικότητα υπέρ του ισχυρότερου κλάδου της ελληνικής οικονομίας, απαιτώντας συγκεκριμένες γενναίες παρεμβάσεις».