Σύμφωνα με την Eurostat, η αύξηση της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές κατά την περίοδο 2013-2023 αντανακλά σε μεγάλο βαθμό την επέκταση δύο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε όλη την ΕΕ, συγκεκριμένα της αιολικής και της ηλιακής ενέργειας. Το 2023, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσώπευαν το 45,3% της ακαθάριστης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ, ποσοστό αυξημένο κατά περισσότερες από 4 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο έτος (41,2% το 2022).
Η πορεία της Ελλάδας στην υιοθέτηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει συνεχή αύξηση, με τα ποσοστά να ακολουθούν μια θετική τάση. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πίνακα, το μερίδιο της ενέργειας που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές στην Ελλάδα ξεκίνησε από 15,683% το 2014, παρουσιάζοντας σταδιακή άνοδο στα επόμενα χρόνια. Το 2017, το ποσοστό ανήλθε στο 17,3%, ενώ το 2019 έφτασε στο 19,633%.
Η σημαντική αύξηση παρατηρήθηκε μετά το 2020, με το μερίδιο να αγγίζει το 21,749% το 2021 και το 22,001% το 2022. Η μεγαλύτερη άνοδος όμως σημειώθηκε το 2023, όπου το ποσοστό ανήλθε στο 25,269%, αποδεικνύοντας τη στροφή της χώρας προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Στην ΕΕ, η αιολική και η υδροηλεκτρική ενέργεια αντιπροσώπευαν περισσότερο από τα δύο τρίτα της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας που παραγόταν από ανανεώσιμες πηγές (38,5% και 28,2%, αντίστοιχα). Το υπόλοιπο ένα τρίτο της ηλεκτρικής ενέργειας προερχόταν από την ηλιακή ενέργεια (20,5%), τα στερεά βιοκαύσιμα (6,2%) και άλλες ανανεώσιμες πηγές (6,6%). Η ηλιακή ενέργεια αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη πηγή: το 2008 αντιπροσώπευε μόλις το 1%. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση της ηλεκτροπαραγωγής από ηλιακή ενέργεια ήταν εντυπωσιακή, αυξανόμενη από μόλις 7,4 TWh το 2008 σε 252,1 TWh το 2023.
Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, πάνω από το 75% της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώθηκε το 2023 προήλθε από ανανεώσιμες πηγές στην Αυστρία (87,8%), τη Σουηδία (87,5%) και τη Δανία (79,4%). Η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ήταν επίσης υψηλή στην Πορτογαλία (63,0%), την Κροατία (58,8%), την Ισπανία (56,9%), τη Λετονία (54,3%) και τη Φινλανδία (52,4%), με αυτές τις χώρες να αντλούν περισσότερο από το ήμισυ της ηλεκτρικής τους κατανάλωσης από ανανεώσιμες πηγές. Στην αντίθετη πλευρά του φάσματος, το ποσοστό ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ ήταν κάτω του 20% στη Μάλτα (10,7%), την Τσεχία (16,4%), το Λουξεμβούργο (18,0%) και την Ουγγαρία (19,5%). Η Νορβηγία και η υποψήφια προς ένταξη χώρα Αλβανία παρήγαγαν περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές από όση συνολικά κατανάλωσαν το 2023, οδηγώντας σε ποσοστό μεγαλύτερο του 100%.
Το 2023, η ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές αντιπροσώπευε το 26,2% της συνολικής ενεργειακής χρήσης για θέρμανση και ψύξη στην ΕΕ, σημειώνοντας αύξηση από 11,7% το 2004. Οι εξελίξεις στον βιομηχανικό τομέα, τις υπηρεσίες και τα νοικοκυριά συνέβαλαν σε αυτήν την ανάπτυξη. Επιπλέον, λαμβάνεται υπόψη και η περιβαλλοντική ενέργεια που συλλέγεται από αντλίες θερμότητας για θέρμανση καθώς και η ανανεώσιμη ψύξη.
Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, το ποσοστό ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στη θέρμανση και την ψύξη ξεπέρασε το 50% στη Σουηδία (67,1%), την Εσθονία (66,7%), τη Λετονία (61,4%), τη Φινλανδία (61,3%), τη Δανία (54,9%) και τη Λιθουανία (53,6%). Στον αντίποδα, τα κράτη-μέλη της ΕΕ με ποσοστό κάτω του 10% στην ανανεώσιμη ενέργεια για θέρμανση και ψύξη ήταν η Ιρλανδία (7,9%) και οι Κάτω Χώρες (9,6%).
Η ΕΕ συμφώνησε να θέσει έναν κοινό στόχο 29% για το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (συμπεριλαμβανομένων των υγρών βιοκαυσίμων, του υδρογόνου, του βιομεθανίου, της «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας κ.λπ.) που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές έως το 2030. Ο μέσος όρος του μεριδίου ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές αυξήθηκε από 1,6% το 2004 σε 10,8% το 2023.
Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, το μερίδιο της ανανεώσιμης ενέργειας στην κατανάλωση καυσίμων μεταφορών κυμαινόταν από τα υψηλά ποσοστά της Σουηδίας (33,6%) και της Φινλανδίας (20,6%) έως ποσοστά κάτω του 5% στην Κροατία (0,9%), τη Λετονία (1,4%) και την Ελλάδα (3,9%). Η Νορβηγία ανέφερε επίσης υψηλό ποσοστό ανανεώσιμης ενέργειας στην κατανάλωση καυσίμων μεταφορών (27,7%), ενώ οι υποψήφιες και δυνητικά υποψήφιες χώρες κατέγραψαν πολύ χαμηλά ποσοστά ανανεώσιμης ενέργειας στις μεταφορές (από μηδενικό έως περίπου 1%).