Σύμφωνα με νέα έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), εννέα στους δέκα εκπαιδευτικούς δηλώνουν ικανοποιημένοι από την εργασία τους συνολικά, κατά μέσο όρο, στα εκπαιδευτικά συστήματα του Οργανισμού. Η έκθεση, με τίτλο «Η Κατάσταση της Διδασκαλία», βασίζεται στη Διεθνή Έρευνα για τη Διδασκαλία και τη Μάθηση (TALIS) του 2024, στην οποία συμμετείχαν περίπου 280.000 εκπαιδευτικοί και διευθυντές σχολείων σε 17.000 γυμνάσια, σε 55 εκπαιδευτικά συστήματα. Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι σχεδόν τα τρία τέταρτα των εκπαιδευτικών θα επέλεγαν ξανά το ίδιο επάγγελμα, κατά μέσο όρο, εάν είχαν αυτή την επιλογή, ενώ σχεδόν το 95% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι αισθάνεται συχνά χαρά κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας.
Η ευκαιρία για μια ουσιαστική κοινωνική προσφορά αναφέρεται ως σημαντικός παράγοντας από το 95% των εκπαιδευτικών. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εκπαιδευτικοί αισθάνονται τη μεγαλύτερη αναγνώριση στο Βιετνάμ, όπου ποσοστό άνω του 92% δηλώνει ότι εκτιμάται από την κοινωνία. Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση που καταγράφεται από το 2018 στη Βουλγαρία, τη Δανία και τη Σαουδική Αραβία, όπου το ποσοστό των εκπαιδευτικών που αισθάνονται ότι εκτιμώνται από την κοινωνία αυξήθηκε κατά τουλάχιστον 19 ποσοστιαίες μονάδες. «Οι ικανοί εκπαιδευτικοί αποτελούν το θεμέλιο για εκπαιδευτικά συστήματα υψηλών επιδόσεων», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ, Mathias Cormann. «Συνεχίζοντας να ενισχύουμε την κατάρτιση των εκπαιδευτικών και τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι μαθητές είναι καλά προετοιμασμένοι για ένα λαμπρό μέλλον στις εξελισσόμενες οικονομίες και κοινωνίες μας».
Η έκθεση διαπιστώνει ότι η γήρανση του πληθυσμού και τα μεταναστευτικά πρότυπα έχουν αλλάξει τη δημογραφική σύνθεση των εκπαιδευτικών σε πολλά εκπαιδευτικά συστήματα. Η μέση ηλικία των εκπαιδευτικών στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι πλέον τα 45 έτη, ενώ στη Λετονία, τη Λιθουανία και την Πορτογαλία είναι 50 έτη ή και παραπάνω. Ως απάντηση, πολλές κυβερνήσεις προσελκύουν επαγγελματίες από άλλους τομείς. Οι εκπαιδευτικο πρόερχονται από δεύτερη σταδιοδρομία αποτελούν πλέον το 21% του διδακτικού πληθυσμού στην Ισλανδία και το 17% στην Αυστραλία. Σε αυτά τα συστήματα, περίπου το 47% των εκπαιδευτικών στην Αυστραλία και το 27% στην Ισλανδία ολοκλήρωσαν προγράμματα ταχείας ή εξειδικευμένης παιδαγωγικής κατάρτισης. Παράλληλα, αυξάνεται η παροχή καθοδήγησης (mentoring), καθώς σε περίπου το ένα τρίτο των εκπαιδευτικών συστημάτων έχει αυξηθεί το ποσοστό των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών με καθορισμένο μέντορα. Στις χώρες του ΟΟΣΑ, ένας στους τέσσερις νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς έχει πλέον μέντορα, ενώ το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 50% στο Μπαχρέιν, το Ισραήλ, την Πολωνία, τη Σαγκάη (Κίνα), τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ουζμπεκιστάν.
Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται πλέον από έναν στους τρεις εκπαιδευτικούς, όμως επτά στους δέκα ανησυχούν ότι διευκολύνει τη λογοκλοπή και την αντιγραφή. Μεταξύ των εκπαιδευτικών που τη χρησιμοποιούν, το 73% αναφέρει ότι την αξιοποιεί για την αποτελεσματική εκμάθηση και σύνοψη θεμάτων και το 69% για τη δημιουργία σχεδίων μαθήματος. Περίπου το 29% των εκπαιδευτικών δήλωσε ότι χρειάζεται περαιτέρω επαγγελματική επιμόρφωση στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, ποσοστό υψηλότερο από κάθε άλλο θέμα επιμόρφωσης. Η συμμετοχή σε σχετική κατάρτιση είναι υψηλότερη στη Σιγκαπούρη (76%) και χαμηλότερη στη Γαλλία (9%), με μέσο όρο 38% στις χώρες του ΟΟΣΑ. Τέλος, σε σχεδόν τα μισά εκπαιδευτικά συστήματα, οι νέοι εκπαιδευτικοί κάτω των 30 ετών αναφέρουν δυσανάλογα ότι εργάζονται στα πιο απαιτητικά σχολικά περιβάλλοντα. Οι υψηλότερες διαφορές παρατηρούνται στο Μπαχρέιν, την Κολομβία, το Ισραήλ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου το ποσοστό των εκπαιδευτικών κάτω των 30 που εργάζονται με μαθητές με γλωσσικές δυσκολίες είναι κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από αυτό των μεγαλύτερων σε ηλικία συναδέλφων τους.



