Το συνέδριο Workforce Innovation 2025, που πραγματοποιήθηκε ψηφιακά στις 22 Οκτωβρίου 2025 με την υπογραφή του BizNow.gr και της SmartPress, λειτούργησε ως ένα πολυφωνικό φόρουμ προβληματισμού και λύσεων, επιβεβαιώνοντας εμφατικά ότι, παρά την καταιγιστική έλευση της τεχνητής νοημοσύνης και του ψηφιακού μετασχηματισμού, ο άνθρωπος παραμένει ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής και καταλύτης της εξέλιξης. Η εποχή του «αν» η τεχνολογία θα αλλάξει την εργασία έχει παρέλθει οριστικά. Το συνέδριο σηματοδότησε την είσοδο στην εποχή του «πώς» θα διαχειριστούμε αυτή την αλλαγή, πώς θα αξιοποιήσουμε τα νέα εργαλεία και, κυρίως, πώς θα διασφαλίσουμε ότι ο μετασχηματισμός αυτός θα έχει ανθρώπινη υπογραφή.
Σε μια πλούσια ημέρα, με 9 ώρες παρουσιάσεων και συζητήσεων και με τη συμμετοχή περίπου 40 ομιλητών από τον ακαδημαϊκό χώρο, τις επιχειρήσεις, τους θεσμικούς φορείς και την πολιτεία, το συνέδριο δεν εστίασε απλώς στην τεχνολογία ως αυτόνομη δύναμη, αλλά στη συνύπαρξη και τη συνεργασία ανθρώπου και μηχανής. Το κεντρικό στοίχημα που τέθηκε από τους ομιλητές δεν ήταν η αποτροπή της αυτοματοποίησης, αλλά η διαμόρφωση μιας ανθρωποκεντρικής καινοτομίας, όπου η τεχνολογία ενισχύει τις ανθρώπινες ικανότητες αντί να τις υποκαθιστά, και όπου οι ανάγκες, η ευημερία και οι δεξιότητες των εργαζομένων βρίσκονται στο επίκεντρο κάθε στρατηγικής.
Η τεχνητή νοημοσύνη αναδείχθηκε ως ο μεγάλος πρωταγωνιστής των συζητήσεων, όχι όμως ως πανάκεια ή ως δαίμονας, αλλά ως ένα πανίσχυρο εργαλείο με διττή φύση. Από τη μία, αναγνωρίστηκε η τεράστια δυναμική της να ενισχύσει την παραγωγικότητα, να αυτοματοποιήσει επαναλαμβανόμενες και χρονοβόρες διαδικασίες (απελευθερώνοντας χρόνο για πιο δημιουργικές εργασίες), να βελτιώσει τη λήψη αποφάσεων μέσω ανάλυσης δεδομένων (predictive analytics), και να προσφέρει εξατομικευμένες λύσεις στην εκπαίδευση, το HR, το marketing, ακόμα και στην υγεία ή τη δικαιοσύνη. Εργαλεία όπως το ChatGPT παρουσιάστηκαν ως «βοηθοί» που μπορούν να επιταχύνουν την παραγωγή περιεχομένου, την ανάλυση κειμένων, την επικοινωνία, ακόμα και τον εντοπισμό λαθών στον κώδικα προγραμματισμού.
Από την άλλη, δεν αποσιωπήθηκε η ανησυχία και ο φόβος που προκαλεί η ταχύτατη εξέλιξή της, κυρίως όσον αφορά την πιθανή απώλεια θέσεων εργασίας και τη μείωση της ανθρώπινης επαφής. Ωστόσο, η συντριπτική πλειοψηφία των τοποθετήσεων συνέκλινε στο ότι η AI, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, δεν αντικαθιστά τον άνθρωπο στις ουσιώδεις του λειτουργίες. Δεν διαθέτει κρίση, ενσυναίσθηση, δημιουργικότητα με την ανθρώπινη έννοια, ηθική αντίληψη ή την ικανότητα για ηγεσία και έμπνευση. Όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά, η ΤΝ είναι «γρήγορη», αλλά όχι απαραίτητα «πιο έξυπνη» με ανθρώπινους όρους. Η πρόκληση έγκειται στην ανάπτυξη μιας κριτικής σχέσης με τα εργαλεία ΤΝ: να μπορούμε να θέτουμε τις σωστές ερωτήσεις, να αξιολογούμε κριτικά και να διασταυρώνουμε τα αποτελέσματά τους, αναγνωρίζοντας πιθανές προκαταλήψεις και διατηρώντας πάντα τον άνθρωπο στον έλεγχο.
Ένα από τα πλέον κυρίαρχα θέματα του συνεδρίου ήταν το χάσμα δεξιοτήτων (skills gap) , δηλαδή η δυσαναλογία μεταξύ των ταχέως μεταβαλλόμενων αναγκών της αγοράς εργασίας και των δεξιοτήτων που διαθέτει το υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό. Η Ελλάδα, όπως επισημάνθηκε, υστερεί σημαντικά, ιδίως στις βασικές ψηφιακές δεξιότητες, αλλά και στις πιο προηγμένες που σχετίζονται με την AI, την ανάλυση δεδομένων, την κυβερνοασφάλεια και τις πράσινες τεχνολογίες. Η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στον κλάδο ΤΠΕ αποτελεί τροχοπέδη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Η απάντηση σε αυτή την πρόκληση, όπως συμφώνησαν σχεδόν όλοι οι ομιλητές, είναι η δια βίου μάθηση, η επανακατάρτιση (reskilling) και η αναβάθμιση δεξιοτήτων (upskilling). Παρουσιάστηκαν πολυάριθμες πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση: από τα μεγάλα προγράμματα της ΔΥΠΑ (με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης) που εστιάζουν σε ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες για εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους και εργαζόμενους, τα εξειδικευμένα σεμινάρια της ΕΣΗΕΑ για δημοσιογράφους στην ψηφιακή εποχή, τις δράσεις πανεπιστημίων (όπως το πρόγραμμα «Τάλως» του Παν. Κρήτης που συνδέει ανθρωπιστικές σπουδές με ψηφιακές τεχνολογίες ή τα προγράμματα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΕΚΠΑ), μέχρι τις πρωτοβουλίες συνδέσμων (ΣΒΕ, ΕΒΕΑ) και τις δυνατότητες που προσφέρουν πλατφόρμες όπως το LinkedIn Learning (που πλέον διαθέτει χιλιάδες μαθήματα και στα Ελληνικά).
Το κεντρικό μήνυμα ήταν ότι η εκπαίδευση δεν είναι πλέον μια εφάπαξ διαδικασία ή μια παροχή, αλλά μια συνεχής, ενσωματωμένη στην εργασία ανάγκη και κουλτούρα, που απαιτεί την ευθύνη τόσο των επιχειρήσεων (να επενδύουν ουσιαστικά στους ανθρώπους τους) όσο και των ίδιων των εργαζομένων (να καλλιεργούν την περιέργεια και την προσαρμοστικότητα). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη να «ξεμάθουμε» παρωχημένες γνώσεις και στην ανάπτυξη της ικανότητας «να μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουμε».
Ενώ η ζήτηση για τεχνικές και ψηφιακές δεξιότητες είναι αδιαμφισβήτητη, το συνέδριο ανέδειξε μετ’ επιτάσεως την αυξανόμενη, και ίσως πρωταρχική, σημασία των λεγόμενων soft skills – ή, ορθότερα, των ουσιωδών ανθρώπινων δεξιοτήτων. Σε έναν κόσμο όπου η AI μπορεί να αυτοματοποιήσει τεχνικές εργασίες, η πραγματική αξία και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ανθρώπου έγκειται στην κριτική σκέψη, την επίλυση σύνθετων προβλημάτων, τη δημιουργικότητα, τη συναισθηματική νοημοσύνη, την ενσυναίσθηση, την επικοινωνία, τη συνεργασία, την προσαρμοστικότητα και την ηγεσία.
Αυτές οι δεξιότητες θεωρήθηκαν αναντικατάστατες από τις μηχανές και κρίσιμες για την πλοήγηση στην πολυπλοκότητα, τη διαχείριση της αλλαγής, την οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης, την προώθηση της καινοτομίας και την ηγεσία ομάδων, ειδικά σε περιβάλλοντα όπου συνυπάρχουν πολλές γενιές, με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της Γενιάς Ζ. Η εκπαίδευση, όπως τονίστηκε, πρέπει να μετατοπίσει την έμφασή της από την απλή μετάδοση γνώσης ή τεχνικών («μασημένη τροφή») στην καλλιέργεια αυτών ακριβώς των δεξιοτήτων που μας κάνουν ανθρώπους.
Η εφαρμογή της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης συζητήθηκε σε πολλαπλά πεδία. Στο HR, διαπιστώθηκε η μετάβαση από έναν παραδοσιακά διοικητικό ρόλο σε έναν στρατηγικό εταίρο που σχεδιάζει την εμπειρία του εργαζομένου, αξιοποιεί δεδομένα (HR analytics) για την ανάπτυξη ταλέντων και τη διαμόρφωση κουλτούρας, και διασφαλίζει την ευημερία και τη δέσμευση. Η συζήτηση επεκτάθηκε και στην προσβασιμότητα και τη συμπερίληψη, με το παράδειγμα των ατόμων με αναπηρία. Επισημάνθηκε ότι η πραγματική ένταξη απαιτεί την συνύπαρξη στον εργασιακό χώρο, την κατάρριψη στερεοτύπων και την αξιοποίηση της τεχνολογίας για την άρση εμποδίων, μετατρέποντας την διαφορετικότητα από απλή ανοχή σε πηγή αξίας.
Πολλοί ομιλητές εστίασαν στις ιδιαίτερες προκλήσεις και ευκαιρίες στην Ελλάδα. Αναδείχθηκε η ανάγκη για ουσιαστικότερη σύνδεση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και έρευνας με τις ανάγκες της αγοράς, με πρωτοβουλίες όπως τα Γραφεία Μεταφοράς Τεχνολογίας (π.χ. Αρχιμίδης ΕΚΠΑ) να παίζουν κρίσιμο ρόλο. Επισημάνθηκαν οι δυσκολίες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) να υιοθετήσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την AI, λόγω έλλειψης πόρων και γνώσης, και η ανάγκη για στοχευμένη στήριξη.
Συζητήθηκαν επίσης το φαινόμενο του brain drain και η ανάγκη προσέλκυσης ταλέντων, οι θεσμικές αγκυλώσεις (π.χ. στην ευελιξία της εργασίας, στη συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα) και η σημασία της εξωστρέφειας για τον ελληνικό κλάδο τεχνολογίας, ο οποίος, παρά τις δυσκολίες, διαθέτει σημαντικό δυναμικό. Ο ρόλος της πολιτείας, μέσω της Κοινωνίας της Πληροφορίας, στην υλοποίηση μεγάλων έργων ψηφιακού μετασχηματισμού που ενσωματώνουν AI (δικαιοσύνη, υγεία, ΕΦΚΑ, πολιτική προστασία) θεωρήθηκε καταλυτικός, αν και υπογραμμίστηκε η ανάγκη παράλληλης εκπαίδευσης των δημοσίων υπαλλήλων.
Το θεμελιώδες μήνυμα του Workforce Innovation 2025 ήταν σαφές: το μέλλον της εργασίας δεν είναι μια μάχη μεταξύ ανθρώπου και μηχανής, αλλά μια σύνθετη χορογραφία, μια συμβιωτική σχέση που απαιτεί συνεχή προσαρμογή, μάθηση και συνεργασία. Η τεχνολογία παρέχει τα εργαλεία και τη δύναμη, αλλά ο άνθρωπος κρατά τον ρυθμό, τη δημιουργικότητα και, κυρίως, την ηθική πυξίδα.
Η επιτυχής πλοήγηση σε αυτή τη νέα εποχή προϋποθέτει μια ριζική αλλαγή νοοτροπίας: την υιοθέτηση μιας κουλτούρας δια βίου μάθησης, την επένδυση στις ανθρώπινες δεξιότητες, την οικοδόμηση εμπιστοσύνης στην τεχνολογία (μέσω διαφάνειας και ηθικής χρήσης), και την ανάπτυξη ανθρωποκεντρικών στρατηγικών από τις επιχειρήσεις και την πολιτεία. Η πρόκληση δεν είναι τεχνολογική, αλλά πρωτίστως ανθρώπινη και ηγετική. Όπως εύστοχα συνόψισε το μότο του συνεδρίου, η τεχνολογία μπορεί να διαμορφώνει το τοπίο, αλλά «Το μέλλον ξεκινά από εσένα» – από τις δεξιότητες, τις αποφάσεις και την προσαρμοστικότητα του κάθε ατόμου και του κάθε οργανισμού. Η επένδυση στον άνθρωπο δεν είναι πλέον απλώς επιλογή, αλλά η θεμελιώδης προϋπόθεση για ένα βιώσιμο και επιτυχημένο μέλλον.
50 βασικά συμπεράσματα για το αύριο της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της εργασίας
- Ο Άνθρωπος στο Επίκεντρο: Παρά την επέλαση της τεχνολογίας, ο άνθρωπος παραμένει ο κεντρικός παράγοντας, η κινητήριος δύναμη και ο οδηγός της αλλαγής και της καινοτομίας.
- Η ΤΝ ως Συνεργάτης: Η τεχνητή νοημοσύνη πρέπει να αντιμετωπίζεται ως εργαλείο ενίσχυσης (augmentation) και συνεργάτης (co-pilot), όχι ως απειλή αντικατάστασης του ανθρώπου.
- Κρίσιμο Χάσμα Δεξιοτήτων: Υπάρχει σημαντικό χάσμα μεταξύ των δεξιοτήτων που απαιτεί η αγορά (ψηφιακές, πράσινες) και αυτών που διαθέτει το ανθρώπινο δυναμικό, ειδικά στην Ελλάδα.
- Reskilling & Upskilling: Η δια βίου μάθηση, η επανακατάρτιση (reskilling) και η αναβάθμιση δεξιοτήτων (upskilling) είναι πλέον επιτακτική ανάγκη και στρατηγική επένδυση για εργαζόμενους και επιχειρήσεις.
- Αναντικατάστατες Ανθρώπινες Δεξιότητες (Soft Skills): Δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συναισθηματική νοημοσύνη, η ενσυναίσθηση, η ηγεσία, η συνεργασία και η προσαρμοστικότητα καθίστανται κρισιμότερες από ποτέ.
- Ψηφιακός Γραμματισμός & AI Literacy: Η βασική κατανόηση και άνεση στη χρήση ψηφιακών εργαλείων και συστημάτων AI αποτελεί θεμελιώδη δεξιότητα για όλους τους κλάδους.
- Συνεργασία Εκπαίδευσης & Βιομηχανίας: Είναι καθοριστική η γεφύρωση του χάσματος μεταξύ εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας μέσω στενότερης συνεργασίας και πρακτικής άσκησης.
- Ανθρωποκεντρική Καινοτομία: Η τεχνολογία πρέπει να σχεδιάζεται και να εφαρμόζεται με επίκεντρο τον άνθρωπο, τις ανάγκες του και την ευημερία του (well-being).
- Ηθική & Υπεύθυνη AI: Η ανάπτυξη και χρήση της AI απαιτεί σαφή ηθικά πλαίσια, διαφάνεια, λογοδοσία και διατήρηση του ανθρώπου στον έλεγχο.
- Κυβερνοασφάλεια & Ανθρώπινος Παράγοντας: Η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο (cyber resilience) εξαρτάται κρίσιμα από την εκπαίδευση και την αλλαγή συμπεριφοράς των ανθρώπων, απαιτώντας κουλτούρα ασφάλειας σε όλο τον οργανισμό.
- Εξέλιξη Απειλών Phishing: Οι επιθέσεις phishing γίνονται πιο εξελιγμένες και πολυκαναλικές με τη χρήση AI (deepfakes, voice cloning), απαιτώντας αυξημένη επιφυλακή και διαδικασίες επαλήθευσης.
- Προσαρμογή Επαγγελμάτων: Η πλειονότητα των επαγγελμάτων δεν θα εξαφανιστεί (<5%), αλλά θα μετασχηματιστεί, απαιτώντας από τους εργαζόμενους να προσαρμόσουν τις δεξιότητες και τις αρμοδιότητές τους (65% των skills θα αλλάξουν ως το 2030).
- Στρατηγικός Ρόλος του HR: Το HR μετατοπίζεται από διαχειριστικό σε στρατηγικό ρόλο, εστιάζοντας στην εμπειρία του εργαζόμενου, την ανάπτυξη ταλέντου και τη διαμόρφωση κουλτούρας ευελιξίας και ανθεκτικότητας.
- Δεδομένα & HR Analytics: Η λήψη αποφάσεων στο HR βασίζεται όλο και περισσότερο στην ανάλυση δεδομένων (HR analytics) με τη βοήθεια της AI, για καλύτερη πρόβλεψη αναγκών και στόχευση ταλέντων.
- Συμπερίληψη & Ποικιλότητα: Η πραγματική συμπερίληψη (inclusion) ατόμων από διαφορετικά υπόβαθρα (π.χ. αναπηρία, φύλο) απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας και έμφαση στην ποικιλότητα (diversity) ως πηγή καινοτομίας.
- Gen Z & Εργασία: Η νέα γενιά εργαζομένων φέρνει νέες απαιτήσεις για ευελιξία, νόημα στην εργασία, άμεση αναγνώριση, well-being και κοινωνική ευαισθησία από τις επιχειρήσεις.
- Υβριδική & Απομακρυσμένη Εργασία: Τα νέα μοντέλα εργασίας απαιτούν κατάλληλες τεχνολογίες, νέα μοντέλα συνεργασίας και δεξιότητες αυτοδιαχείρισης.
- Προκλήσεις Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων: Οι ΜμΕ στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών (κόστος, γνώση, πόροι) και κινδυνεύουν να διευρύνουν το ψηφιακό χάσμα από τις μεγαλύτερες. Χρειάζονται στοχευμένη υποστήριξη.
- Εκπαιδευτικό Σύστημα & Μεταρρυθμίσεις: Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται μεγαλύτερη ευελιξία, αυτονομία (σχολείων/πανεπιστημίων), ενίσχυση της επαγγελματικής/τεχνικής εκπαίδευσης και σύνδεση με την αγορά.
- Δια βίου Μάθηση ως Κουλτούρα: Η συνεχής μάθηση πρέπει να ενσωματωθεί στην κουλτούρα των οργανισμών και στην καθημερινότητα των εργαζομένων, αποτελώντας κοινή ευθύνη.
- Εξειδίκευση AI vs Γραμματισμός: Υπάρχει ανάγκη τόσο για βασικές γνώσεις AI για όλους, όσο και για βαθύτερες τεχνικές δεξιότητες για εξειδικευμένους ρόλους.
- Έλλειμμα Προσωπικού ΤΠΕ: Παρατηρείται σημαντική έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στον τομέα της πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ), η οποία εντείνεται από τις ανάγκες της AI και του ψηφιακού μετασχηματισμού.
- Εξωστρέφεια & Ελληνική Τεχνολογία: Υπάρχει δυναμική για εξαγωγή ελληνικής τεχνολογίας και καινοτομίας, αλλά απαιτείται συντονισμένη εθνική στρατηγική και υποστήριξη, ειδικά για τις ΜμΕ.
- Ηγεσία στην Ψηφιακή Εποχή: Οι ηγέτες πρέπει να εστιάζουν στην έμπνευση, την ενσυναίσθηση, την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και τη δημιουργία νοήματος, κάνοντας τις σωστές ερωτήσεις και ενθαρρύνοντας την περιέργεια.
- Εργασιακός Απομονωτισμός & Quite Quitting: Η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία και η έλλειψη ανθρώπινης επαφής/νοήματος μπορεί να οδηγήσει σε αποσύνδεση (quite quitting) και μείωση της δέσμευσης.
- Prompt Engineering: Η ικανότητα διατύπωσης σαφών και αποτελεσματικών ερωτήσεων/προτροπών (prompts) προς τα συστήματα AI αναδεικνύεται σε νέα, σημαντική δεξιότητα για την άντληση αξίας.
- Κριτική Αξιολόγηση Αποτελεσμάτων AI: Οι χρήστες πρέπει να διατηρούν κριτική σκέψη, να αμφισβητούν, να διασταυρώνουν και να επαληθεύουν τα αποτελέσματα που παράγει η AI, αναγνωρίζοντας πιθανές προκαταλήψεις ή ανακρίβειες.
- Ανθεκτικότητα Οργανισμών (Resilience): Οι οργανισμοί πρέπει να χτίσουν ανθεκτικότητα απέναντι στις αλλαγές και τις κρίσεις, μέσω προσαρμοστικότητας, συνεχούς μάθησης, ευέλικτων δομών και σχεδίων αντιμετώπισης (playbooks).
- Από το Business Model στο Human Model: Η στρατηγική των επιχειρήσεων πρέπει να εστιάζει στην κατανόηση και επίλυση ανθρώπινων αναγκών και προβλημάτων, χτίζοντας σχέσεις και προσφέροντας νόημα, πέρα από το κέρδος.
- Τεχνολογία Υγείας & Δεξιότητες: Ο κλάδος της υγείας μετασχηματίζεται ραγδαία ψηφιακά, απαιτώντας από όλους τους επαγγελματίες νέες ψηφιακές δεξιότητες, γνώση διαχείρισης δεδομένων, τηλεϊατρικής και κυβερνοασφάλειας.
- Unlearning: Η ικανότητα να «ξεμαθαίνουμε» παλιές, παρωχημένες αντιλήψεις, συνήθειες και γνώσεις είναι κρίσιμη για την προσαρμογή στις νέες συνθήκες.
- Προσβάσιμα Εκπαιδευτικά Εργαλεία: Πλατφόρμες όπως το LinkedIn Learning και πρωτοβουλίες όπως της ΔΥΠΑ, των πανεπιστημίων (ΚΕΔΙΒΙΜ) και των εταιρειών καθιστούν την εκπαίδευση πιο προσιτή και εξατομικευμένη.
- Αντιμετώπιση Βίας & Παρενόχλησης: Η αναγνώριση, πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και της παρενόχλησης (συμπεριλαμβανομένης της ψυχολογικής) είναι απαραίτητη για ένα υγιές και παραγωγικό εργασιακό περιβάλλον. Οι ψυχοκοινωνικοί κίνδυνοι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.
- Διασύνδεση Έρευνας & Αγοράς: Δομές όπως τα Γραφεία Μεταφοράς Τεχνολογίας και οι επιταχυντές (π.χ. Αρχιμήδης ΕΚΠΑ) είναι κρίσιμες για τη μετατροπή της ακαδημαϊκής έρευνας σε εμπορικά αξιοποιήσιμη καινοτομία (spin-offs, licensing).
- Εμπιστοσύνη & Διαφάνεια: Η οικοδόμηση εμπιστοσύνης μεταξύ εργοδοτών, εργαζομένων και τεχνολογίας, μέσω διαφάνειας στη χρήση δεδομένων και αλγορίθμων, είναι θεμελιώδης για την επιτυχή υιοθέτηση της AI.
- Πρακτική Άσκηση & Ουσιαστική Εμπειρία: Η πρακτική άσκηση πρέπει να είναι ουσιαστική, μεγαλύτερης διάρκειας και ενσωματωμένη στο πρόγραμμα σπουδών για την απόκτηση πραγματικής εργασιακής εμπειρίας.
- Θεσμικές Αγκυλώσεις & Νοοτροπία: Υφίστανται ακόμα θεσμικά (π.χ. ΑΣΕΠ, απαγορεύσεις στο Δημόσιο) και εμπόδια στη νοοτροπία στην Ελλάδα που δυσχεραίνουν την ευελιξία, την καινοτομία και τη συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα.
- Αξιοποίηση AI στον Δημόσιο Τομέα: Η AI μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τις δημόσιες υπηρεσίες (π.χ. δικαιοσύνη, υγεία, ΕΦΚΑ, πολιτική προστασία) μέσω έργων που υλοποιεί η Κοινωνία της Πληροφορίας, αλλά απαιτείται εκπαίδευση των δημοσίων υπαλλήλων.
- Επένδυση στο Ταλέντο = Ανταγωνιστικότητα: Η επένδυση στην εκπαίδευση και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού δεν είναι κόστος, αλλά το κλειδί για την ανταγωνιστικότητα, την καινοτομία και τη διατήρηση ταλέντων.
- Ατομική Ευθύνη & Περιέργεια: Παράλληλα με τις πρωτοβουλίες των οργανισμών, οι εργαζόμενοι φέρουν ευθύνη για τη συνεχή τους μάθηση, καλλιεργώντας την περιέργεια και την προσαρμοστικότητα.
- Περιορισμοί της AI: Η τρέχουσα AI, παρότι ισχυρή, έχει περιορισμούς στη στρατηγική σκέψη, την πρωτότυπη δημιουργικότητα, την βαθιά κατανόηση πλαισίου και την ανθρώπινη κρίση/ενσυναίσθηση. Είναι κυρίως γρήγορη, όχι απαραίτητα πιο έξυπνη με ανθρώπινους όρους.
- Εστίαση στο «Γιατί»: Καθώς η AI αναλαμβάνει το «τι» και το «πώς» πολλών εργασιών, ο άνθρωπος πρέπει να εστιάσει στο «γιατί» – τον σκοπό, την ηθική διάσταση, το κίνητρο και το νόημα πίσω από την εργασία.
- Ψυχολογική Ασφάλεια: Η δημιουργία ενός περιβάλλοντος ψυχολογικής ασφάλειας, όπου οι εργαζόμενοι νιώθουν άνετα να πειραματιστούν, να κάνουν λάθη (και να τα αναφέρουν), και να αμφισβητήσουν, είναι κρίσιμη για τη μάθηση και την καινοτομία στην εποχή της ΤΝ.
- Εξατομίκευση (Personalization): Η ΤΝ επιτρέπει πρωτοφανή επίπεδα εξατομίκευσης στην εκπαίδευση, στην εμπειρία του πελάτη και δυνητικά στην εμπειρία του εργαζόμενου.
- Κίνδυνος Ψηφιακού Χάσματος: Η άνιση υιοθέτηση της ΤΝ μεταξύ μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων, ή μεταξύ διαφορετικών ομάδων εργαζομένων, κινδυνεύει να διευρύνει τις ανισότητες.
- Υπέρβαση της Απομνημόνευσης στην Εκπαίδευση: Η εκπαίδευση (ειδικά ενηλίκων) πρέπει να ξεφύγει από την απλή παράθεση μοντέλων και διαδικασιών και να καλλιεργεί την κριτική σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.
- Data Literacy: Πέρα από τη χρήση εργαλείων, απαιτείται η ικανότητα κατανόησης, ερμηνείας, κριτικής αξιολόγησης και επικοινωνίας των δεδομένων σε όλους τους ρόλους.
- Πρόβλεψη Μελλοντικών Αναγκών: Απαιτούνται μηχανισμοί και συνεργασίες για τη διάγνωση των τρεχουσών αλλά και την πρόβλεψη των μελλοντικών αναγκών σε δεξιότητες, ώστε η εκπαίδευση να είναι προσανατολισμένη στο μέλλον.
- Ρόλος Δημόσιων Επενδύσεων: Μεγάλα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού στον δημόσιο τομέα (που συχνά ενσωματώνουν ΤΝ) λειτουργούν ως καταλύτης για την αλλαγή και τη ζήτηση νέων δεξιοτήτων στην ευρύτερη οικονομία.
- Διεπιστημονικότητα: Η σύγκλιση διαφορετικών κλάδων (π.χ. ανθρωπιστικές επιστήμες και τεχνολογία, υγεία και δεδομένα) δημιουργεί νέες ευκαιρίες και απαιτεί επαγγελματίες με διεπιστημονικές γνώσεις και δεξιότητες.
10 μύθοι που καταρρίφθηκαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου
- Μύθος 1: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα πάρει τις δουλειές μας»
Η Αλήθεια: Το συνέδριο τόνισε επανειλημμένα ότι η ΤΝ έρχεται ως συνεργάτης και ενισχυτής των ανθρώπινων ικανοτήτων, όχι ως πλήρης αντικαταστάτης. Αυτοματοποιεί επαναλαμβανόμενες εργασίες, απελευθερώνοντας χρόνο για πιο δημιουργικές, στρατηγικές και ανθρωποκεντρικές αρμοδιότητες. Η πλειοψηφία των επαγγελμάτων θα μετασχηματιστεί, όχι θα εξαφανιστεί, απαιτώντας προσαρμογή δεξιοτήτων. - Μύθος 2: «Οι τεχνικές/ψηφιακές δεξιότητες είναι οι μόνες που μετράνε πια»
Η Αλήθεια: Ενώ οι ψηφιακές δεξιότητες και η κατανόηση της AI είναι απαραίτητες, το συνέδριο υπογράμμισε ότι οι ανθρώπινες δεξιότητες (soft skills) –κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συναισθηματική νοημοσύνη, ενσυναίσθηση, ηγεσία, συνεργασία– γίνονται ακόμη πιο κρίσιμες. Αυτές είναι οι δεξιότητες που διαφοροποιούν τον άνθρωπο από τη μηχανή και παραμένουν αναντικατάστατες. - Μύθος 3: «Οι ψηφιακές δεξιότητες αφορούν μόνο τους ειδικούς της Πληροφορικής»
Η Αλήθεια: Ο ψηφιακός γραμματισμός και η βασική κατανόηση της τεχνολογίας (συμπεριλαμβανομένης της AI) καθίστανται πλέον θεμελιώδεις για όλους τους εργαζόμενους, ανεξαρτήτως κλάδου ή ρόλου. Από τους επαγγελματίες υγείας που διαχειρίζονται ηλεκτρονικούς φακέλους μέχρι τους εργαζόμενους στο εμπόριο ή τη βιομηχανία, η άνεση με τα ψηφιακά εργαλεία είναι προαπαιτούμενο. - Μύθος 4: «Η εκπαίδευση τελειώνει με το πανεπιστήμιο/πτυχίο»
Η Αλήθεια: Η έννοια της δια βίου μάθησης, του reskilling και του upskilling αναδείχθηκε ως ο νέος κανόνας. Η ταχύτητα των τεχνολογικών αλλαγών καθιστά τη συνεχή εκπαίδευση και προσαρμογή επιτακτική ανάγκη για τη διατήρηση της απασχολησιμότητας και της ανταγωνιστικότητας, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τις επιχειρήσεις. - Μύθος 5: «Η τεχνολογία από μόνη της φέρνει την καινοτομία και την πρόοδο»
Η Αλήθεια: Η τεχνολογία είναι απλώς το εργαλείο. Ο πραγματικός καταλύτης της καινοτομίας είναι ο άνθρωπος – η δημιουργικότητά του, η κριτική του σκέψη, η ικανότητά του να θέτει τις σωστές ερωτήσεις, να δίνει νόημα και να εφαρμόζει την τεχνολογία με ανθρωποκεντρική προσέγγιση. Η πρόοδος εξαρτάται από το πώς χρησιμοποιούμε την τεχνολογία. - Μύθος 6: «Η κυβερνοασφάλεια είναι αποκλειστικά ευθύνη του τμήματος IT»
Η Αλήθεια: Η κυβερνοασφάλεια και η ανθεκτικότητα είναι συλλογική ευθύνη όλου του οργανισμού. Ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελεί συχνά την πιο αδύναμη αλυσίδα (π.χ., μέσω phishing), καθιστώντας την εκπαίδευση, την ευαισθητοποίηση και την αλλαγή συμπεριφοράς όλων των εργαζομένων κρίσιμης σημασίας, πέρα από τα τεχνολογικά μέτρα. - Μύθος 7: «Το HR είναι απλώς ένα υποστηρικτικό/διοικητικό τμήμα»
Η Αλήθεια: Ο ρόλος του HR μετασχηματίζεται στρατηγικά. Πλέον, καλείται να διαμορφώσει την κουλτούρα, να σχεδιάσει την εμπειρία του εργαζομένου, να ηγηθεί των πρωτοβουλιών reskilling/upskilling, να αξιοποιήσει δεδομένα και να διασφαλίσει την ευημερία και τη δέσμευση του ταλέντου στην εποχή της AI. - Μύθος 8: «Η AI είναι αντικειμενική και αμερόληπτη»
Η Αλήθεια: Τα συστήματα AI εκπαιδεύονται με τεράστιους όγκους δεδομένων, τα οποία μπορεί να περιέχουν λανθάνουσες προκαταλήψεις. Αυτό σημαίνει ότι οι αποφάσεις ή τα αποτελέσματα της ΤΝ μπορεί να μην είναι πάντα αμερόληπτα. Απαιτείται κριτική αξιολόγηση, διαφάνεια και ανθρώπινη εποπτεία για τη διασφάλιση της δικαιοσύνης. - Μύθος 9: «Οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις δεν χρειάζονται/δεν μπορούν να υιοθετήσουν την AI»
Η Αλήθεια: Ενώ οι ΜμΕ αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες προκλήσεις (κόστος, έλλειψη τεχνογνωσίας), η υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων και (σε κατάλληλη κλίμακα) της ΤΝ είναι σημαντική για την ανταγωνιστικότητά τους. Υπάρχουν πλέον πιο προσιτά εργαλεία και η μη υιοθέτηση κινδυνεύει να διευρύνει το χάσμα από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. - Μύθος 10: «Η Πληροφορική/Προγραμματισμός είναι απλώς μια “δεξιότητα”»
Η Αλήθεια: Όπως τονίστηκε, η Πληροφορική είναι μια ολοκληρωμένη επιστήμη με θεωρητικό υπόβαθρο και απαιτεί βαθιά γνώση, όχι απλώς την εκμάθηση μιας τεχνικής ή ενός εργαλείου. Η αντιμετώπισή της ως απλή δεξιότητα υποβαθμίζει την πολυπλοκότητα και τη σημασία της, ειδικά σε θέματα όπως η ανάπτυξη πολύπλοκων συστημάτων, η ασφάλεια και η ηθική της τεχνολογίας.
10 βήματα-κλειδιά για το μέλλον της εργασίας και της εκπαίδευσης
- Βήμα 1: Ενίσχυση των ανθρώπινων δεξιοτήτων (Soft Skills)
Η Εστίαση: Προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης πρέπει να δίνουν πλέον πρωταρχική έμφαση στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, συναισθηματικής νοημοσύνης, ενσυναίσθησης, συνεργασίας και προσαρμοστικότητας, καθώς αυτές οι δεξιότητες είναι αναντικατάστατες από την ΤΝ και κρίσιμες για το μέλλον. - Βήμα 2: Ενσωμάτωση του AI Literacy παντού
Η Εστίαση: Η βασική κατανόηση του τι είναι η TN, πώς λειτουργεί, ποιες είναι οι δυνατότητες και οι περιορισμοί της, καθώς και η δεξιότητα χρήσης βασικών εργαλείων AI (όπως το prompting), πρέπει να ενσωματωθούν οριζόντια σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης (από το σχολείο) και επαγγελματικής κατάρτισης. - Βήμα 3: Καθιέρωση κουλτούρας Δια Βίου Μάθησης
Η Εστίαση: Τόσο οι οργανισμοί όσο και τα άτομα πρέπει να υιοθετήσουν τη συνεχή μάθηση ως τρόπο ζωής και εργασίας. Απαιτείται η παροχή χρόνου, πόρων και κινήτρων από τις επιχειρήσεις, αλλά και η ανάληψη ατομικής ευθύνης από τους εργαζόμενους για τη διαρκή αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους (reskilling/upskilling). - Βήμα 4: Ουσιαστική σύμπραξη εκπαίδευσης και Βιομηχανίας
Η Εστίαση: Απαιτείται στενότερη και πιο δομημένη συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών κέντρων, επαγγελματικών σχολών και επιχειρήσεων για τον συν-σχεδιασμό προγραμμάτων σπουδών, την ενίσχυση της πρακτικής άσκησης και τη διασφάλιση ότι η εκπαίδευση ανταποκρίνεται στις πραγματικές και μελλοντικές ανάγκες της αγοράς. - Βήμα 5: Αξιοποίηση τεχνολογίας για εξατομικευμένη μάθηση
Η Εστίαση: Η τεχνολογία και η AI μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία προσωποποιημένων μαθησιακών διαδρομών, προσαρμοσμένων στις ανάγκες, τον ρυθμό και το υπόβαθρο του κάθε εκπαιδευόμενου/εργαζόμενου, καθιστώντας την κατάρτιση πιο αποτελεσματική και ελκυστική. - Βήμα 6: Ανάπτυξη προσαρμοστικότητας και ικανότητας «ξεμαθήματος»
Η Εστίαση: Η εκπαίδευση πρέπει να καλλιεργεί την ευελιξία, την προσαρμοστικότητα στις συνεχείς αλλαγές και την κρίσιμη ικανότητα του unlearning – την εγκατάλειψη παρωχημένων γνώσεων και πρακτικών για την υιοθέτηση νέων. - Βήμα 7: Ενσωμάτωση ηθικής και υπεύθυνης χρήσης τεχνολογίας
Η Εστίαση: Η εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα πρέπει να περιλαμβάνει την ηθική διάσταση της χρήσης της ΤΝ και των δεδομένων, τη διαφάνεια, την προστασία της ιδιωτικότητας και την αντιμετώπιση πιθανών προκαταλήψεων (bias), προετοιμάζοντας υπεύθυνους χρήστες και δημιουργούς τεχνολογίας. - Βήμα 8: Ενίσχυση πρακτικής εφαρμογής και βιωματικής μάθησης
Η Εστίαση: Η θεωρητική γνώση πρέπει να συνδέεται άμεσα με την πρακτική εφαρμογή μέσω projects, case studies, προσομοιώσεων, ουσιαστικής πρακτικής άσκησης και βιωματικών μεθόδων, ώστε οι δεξιότητες να γίνονται κτήμα και να εφαρμόζονται αποτελεσματικά στον πραγματικό κόσμο. - Βήμα 9: Στοχευμένη υποστήριξη ΜμΕ και ευάλωτων ομάδων
Η Εστίαση: Απαιτούνται ειδικά προγράμματα και κίνητρα για να βοηθηθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στις νέες τεχνολογίες, καθώς και πρωτοβουλίες για την ψηφιακή ένταξη ευάλωτων ομάδων, ώστε να μην διευρυνθεί το ψηφιακό χάσμα. - Βήμα 10: Ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός εργασίας και τεχνολογίας
Η Εστίαση: Ο σχεδιασμός των εργασιακών ρόλων, των διαδικασιών και η υιοθέτηση της τεχνολογίας πρέπει να γίνονται με επίκεντρο τον άνθρωπο, διασφαλίζοντας την ευημερία, την ουσιαστική συμμετοχή, την αποφυγή του εργασιακού απομονωτισμού και τη δημιουργία νοήματος στην εργασία.
Ηγεσία και κουλτούρα στην εποχή της μετάβασης
Το συνέδριο ανέδειξε με σαφήνεια ότι η επιτυχής πλοήγηση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και του ψηφιακού μετασχηματισμού εξαρτάται λιγότερο από την ίδια την τεχνολογία και περισσότερο από την ποιότητα της ηγεσίας και την ανθεκτικότητα της εταιρικής κουλτούρας. Η διαχείριση της αλλαγής δεν είναι πλέον απλώς ένα ζήτημα στρατηγικής, αλλά μια βαθιά ανθρώπινη διαδικασία που απαιτεί νέα πρότυπα ηγεσίας και μια κουλτούρα που αγκαλιάζει τη μάθηση, την προσαρμοστικότητα και την εμπιστοσύνη.
Ο ηγέτης της ψηφιακής εποχής, όπως τονίστηκε, δεν είναι πλέον ο παντογνώστης που δίνει εντολές, αλλά ο εμπνευστής, ο καθοδηγητής και ο διευκολυντής που θέτει τις σωστές ερωτήσεις. Η έμφαση μετατοπίζεται από τον έλεγχο στην ενδυνάμωση, από την επιβολή στην έμπνευση. Δεξιότητες όπως η ενσυναίσθηση, η ικανότητα ενεργητικής ακρόασης, η συναισθηματική νοημοσύνη και η αυθεντική επικοινωνία αναδείχθηκαν ως κρισιμότερες από ποτέ. Οι ηγέτες καλούνται να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον ψυχολογικής ασφάλειας, όπου οι εργαζόμενοι αισθάνονται άνετα να πειραματιστούν με νέα εργαλεία (όπως η ΤΝ), να μοιραστούν ιδέες, να κάνουν λάθη χωρίς φόβο τιμωρίας και να αναφέρουν προβλήματα. Η ικανότητα διαχείρισης ομάδων, κατανοώντας τις διαφορετικές προσδοκίες (π.χ. της Gen Z για ευελιξία και νόημα), αποτελεί πλέον βασικό προσόν.
Η εμπιστοσύνη αναγνωρίστηκε ως ο θεμέλιος λίθος για την υιοθέτηση της ΤΝ και τη διατήρηση της συνοχής των ομάδων. Οι ομιλητές υπογράμμισαν την ανάγκη για διαφάνεια στον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων και στη λήψη αποφάσεων που βασίζονται σε δεδομένα. Η ηγεσία οφείλει να επικοινωνεί ανοιχτά για τους στόχους, τις δυνατότητες αλλά και τους περιορισμούς της τεχνολογίας, διασφαλίζοντας ότι η χρήση της γίνεται με ηθικούς κανόνες και με σεβασμό στην ιδιωτικότητα και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η οικοδόμηση εμπιστοσύνης δεν αφορά μόνο την τεχνολογία, αλλά κυρίως τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Μια κουλτούρα όπου οι ηγέτες είναι προσιτοί, συνεπείς και δείχνουν εμπιστοσύνη στους ανθρώπους τους, καλλιεργεί αμοιβαία δέσμευση και αφοσίωση.
Το συνέδριο κατέστησε σαφές ότι η δια βίου μάθηση δεν είναι πλέον ένα «nice-to-have», αλλά ο πυρήνας της επιβίωσης και της ανάπτυξης. Η πρόκληση για την ηγεσία και το HR είναι η μετάβαση από την ευκαιριακή κατάρτιση σε μια ενσωματωμένη κουλτούρα συνεχούς μάθησης. Αυτό σημαίνει την παροχή χρόνου και πόρων για εκπαίδευση εντός του ωραρίου εργασίας, την ενθάρρυνση της περιέργειας, του πειραματισμού και της απόκτησης νέων δεξιοτήτων (reskilling/upskilling), και την αποδοχή του «λάθους» ως αναπόσπαστου μέρους της μαθησιακής διαδικασίας. Οι ηγέτες πρέπει να λειτουργούν ως πρότυπα, δείχνοντας οι ίδιοι δέσμευση στη μάθηση και την προσαρμογή. Η ικανότητα του οργανισμού να «ξεμαθαίνει» παρωχημένες πρακτικές είναι εξίσου κρίσιμη με την απόκτηση νέων γνώσεων.
Τελικά, η πιο ανθεκτική και καινοτόμος κουλτούρα είναι αυτή που παραμένει ανθρωποκεντρική. Οι επιχειρήσεις που θέτουν την ευημερία, την ανάπτυξη και τις ανάγκες των εργαζομένων στο επίκεντρο, όχι μόνο προσελκύουν και διατηρούν ταλέντα, αλλά δημιουργούν και ένα περιβάλλον όπου η δημιουργικότητα και η δέσμευση ανθούν. Ο σχεδιασμός της εργασίας, η υιοθέτηση της τεχνολογίας και η διαμόρφωση των διαδικασιών πρέπει να γίνονται με γνώμονα τον άνθρωπο, διασφαλίζοντας ότι η τεχνολογία λειτουργεί υποστηρικτικά και όχι κατασταλτικά, ενισχύοντας τη σύνδεση και το νόημα στην εργασία, αντί να οδηγεί στον απομονωτισμό. Σε τελική ανάλυση, η κουλτούρα –οι αξίες, οι πεποιθήσεις και οι συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν έναν οργανισμό– είναι αυτή που θα καθορίσει αν η μετάβαση στην εποχή της ΤΝ θα είναι μια ευκαιρία για ανάπτυξη ή μια περίοδος αναταραχής.
Το όραμα της επόμενης ημέρας για την εργασία
Η συζήτηση για το μέλλον της εργασίας στην Ελλάδα αποκτά υπαρξιακή σημασία, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη και ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναδιαμορφώνουν θεμελιωδώς τις επιχειρήσεις, τις δεξιότητες και την ίδια την ουσία της επαγγελματικής ζωής. Το Workforce Innovation 2025 λειτούργησε ως ένας κρίσιμος κόμβος διαλόγου σε αυτήν ακριβώς τη συγκυρία, αποτυπώνοντας μια χώρα που βρίσκεται αντιμέτωπη με την πρόκληση να μετατρέψει την τεχνολογική πρόοδο από δυνητική απειλή σε καταλύτη για την ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού της.
Η Ελλάδα σήμερα καλείται να επιλέξει αν θα επενδύσει στρατηγικά στην ανθρωποκεντρική υιοθέτηση της τεχνολογίας ή αν θα αφήσει τον αυτοματισμό να διευρύνει τις ανισότητες και το χάσμα δεξιοτήτων. Το συνέδριο κατέστησε σαφές ότι το όραμα της επόμενης ημέρας δεν εξαντλείται στην απλή εισαγωγή νέων εργαλείων ΤΝ. Η πραγματική πρόκληση είναι ο επαναπροσδιορισμός της εργασίας γύρω από τις αναντικατάστατες ανθρώπινες δεξιότητες –την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, την ενσυναίσθηση– και η καλλιέργεια μιας κουλτούρας δια βίου μάθησης που θα επιτρέψει σε όλους να προσαρμοστούν. Οι πρωτοβουλίες reskilling/upskilling και η αυξανόμενη αναγνώριση της σημασίας των soft skills δείχνουν μια θετική δυναμική, αλλά ο δρόμος παραμένει μακρύς.
Αυτό που ξεχώρισε στο φετινό συνέδριο είναι η συνειδητοποίηση ότι το μέλλον της εργασίας δεν είναι απλώς τεχνολογικό, αλλά πρωτίστως ηγετικό, πολιτισμικό και εκπαιδευτικό. Η επιτυχής ενσωμάτωση της ΤΝ εξαρτάται από την οικοδόμηση εμπιστοσύνης, τη διασφάλιση ηθικών πλαισίων, την προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος στις ανάγκες της αγοράς και τη δημιουργία περιβαλλόντων που ενθαρρύνουν την περιέργεια και την ανθρώπινη συνεργασία. Η έμφαση μετατοπίζεται από την απλή εκτέλεση στην κρίση, από την αυτοματοποίηση στην ενίσχυση, από το μεμονωμένο άτομο στην ανθεκτικότητα του συνόλου.
Το βιώσιμο μέλλον της εργασίας στην Ελλάδα δεν γράφεται μόνο στους αλγόριθμους και τα δεδομένα. Χρειάζεται η τόλμη για αλλαγή νοοτροπίας σε επιχειρήσεις και θεσμούς, η επένδυση στην πραγματική γεφύρωση του χάσματος δεξιοτήτων με προσβάσιμη και ουσιαστική εκπαίδευση, και κυρίως, η δέσμευση για έναν μετασχηματισμό που θα λειτουργεί υπέρ του ανθρώπου, ενισχύοντας την αξιοπρέπεια, την ανάπτυξη και τη συμμετοχή του.
Όπως έδειξε το Workforce Innovation 2025, το όραμα της επόμενης ημέρας περνάει μέσα από τη συλλογική ευθύνη και την κατανόηση ότι η τεχνολογία είναι ο συνοδηγός, όχι ο αυτόματος πιλότος. Η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να διαμορφώσει ένα μέλλον εργασίας όπου η καινοτομία συμβαδίζει με την ανθρώπινη ευημερία, αρκεί να επενδύσει αποφασιστικά στο πολυτιμότερο κεφάλαιό της: τους ανθρώπους της. Η επόμενη μέρα ανήκει σε εκείνους που θα τολμήσουν να δουν την τεχνολογία ως μέσο για να γίνουμε πιο δημιουργικοί, πιο συνεργατικοί και, τελικά, πιο ανθρώπινοι.



