Σήμερα, η Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία για να αξιολογήσει κατά πόσον η Temu ενδέχεται να έχει παραβιάσει τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) σε τομείς που συνδέονται με την πώληση παράνομων προϊόντων, τον δυνητικά εθιστικό σχεδιασμό της υπηρεσίας, τα συστήματα που χρησιμοποιούνται για τη σύσταση αγορών στους χρήστες, καθώς και την πρόσβαση σε δεδομένα για τους ερευνητές.
Η σημερινή απόφαση ακολουθεί τις προκαταρκτικές αναλύσεις της έκθεσης αξιολόγησης κινδύνου που υπέβαλε η Temu στα τέλη Σεπτεμβρίου 2024, τις απαντήσεις στα επίσημα αιτήματα της Επιτροπής για παροχή πληροφοριών στις 28 Ιουνίου 2024 και στις 11 Οκτωβρίου 2024, καθώς και τις πληροφορίες που κοινοποιήθηκαν από τρίτους. Η Επιτροπή βασίστηκε επίσης σε πληροφορίες που ανταλλάχθηκαν μέσω του μηχανισμού συνεργασίας με τις εθνικές αρχές στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού συμβουλίου συντονιστών ψηφιακών υπηρεσιών, ιδίως με τον ιρλανδικό συντονιστή ψηφιακών υπηρεσιών.
Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα θα επικεντρωθεί στους ακόλουθους τομείς:
- Τα συστήματα Temu έχουν θεσπίσει για τον περιορισμό της πώλησης μη συμμορφούμενων προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μεταξύ άλλων, αφορά συστήματα που έχουν σχεδιαστεί για τον περιορισμό της επανεμφάνισης προηγουμένως ανεσταλμένων απατεώνων εμπόρων, που είναι γνωστό ότι πωλούν μη συμμορφούμενα προϊόντα στο παρελθόν, καθώς και συστήματα για τον περιορισμό της επανεμφάνισης μη συμμορφούμενων προϊόντων.
- Τους κινδύνους που συνδέονται με τον εθιστικό σχεδιασμό της υπηρεσίας, συμπεριλαμβανομένων των προγραμμάτων επιβράβευσης που μοιάζουν με παιχνίδια, και τα συστήματα Temu που έχουν τεθεί σε εφαρμογή για τον μετριασμό των κινδύνων που απορρέουν από τον εν λόγω εθιστικό σχεδιασμό, ο οποίος θα μπορούσε να έχει αρνητικές συνέπειες για τη σωματική και ψυχική ευεξία ενός ατόμου.
- Τη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις DSA που συνδέονται με τον τρόπο με τον οποίο η Temu συνιστά περιεχόμενο και προϊόντα στους χρήστες. Αυτό περιλαμβάνει την απαίτηση να γνωστοποιούνται οι κύριες παράμετροι που χρησιμοποιούνται στα συστήματα συστάσεων του Temu και να παρέχεται στους χρήστες τουλάχιστον μία εύκολα προσβάσιμη επιλογή που δεν βασίζεται στην κατάρτιση προφίλ.
- Τη συμμόρφωση με την υποχρέωση DSA να παρέχει στους ερευνητές πρόσβαση στα δημοσίως προσβάσιμα δεδομένα της Temu.
Η Temu θα αντιμετώπιζε ευθύνη βάσει της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες εάν οι υποψίες της Επιτροπής αποδείχθηκαν ορθές, δεδομένου ότι οι ελλείψεις αυτές θα συνιστούσαν παραβάσεις των άρθρων 27, 34, 35, 38 και 40 της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Η Επιτροπή θα διεξαγάγει τώρα διεξοδική έρευνα κατά προτεραιότητα. Η κίνηση επίσημης διαδικασίας δεν προδικάζει το αποτέλεσμα.
Επόμενα βήματα
Μετά την επίσημη έναρξη της διαδικασίας, η Επιτροπή θα συνεχίσει να συλλέγει αποδεικτικά στοιχεία, για παράδειγμα αποστέλλοντας πρόσθετες αιτήσεις παροχής πληροφοριών στο Temu ή σε τρίτους ή διεξάγοντας ενέργειες παρακολούθησης ή συνεντεύξεις.
Η κίνηση επίσημης διαδικασίας εξουσιοδοτεί την Επιτροπή να λάβει περαιτέρω μέτρα επιβολής, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης απόφασης μη συμμόρφωσης. Η Επιτροπή εξουσιοδοτείται επίσης να αποδεχθεί τις δεσμεύσεις που ανέλαβε η Temu για τη διόρθωση των ζητημάτων που αποτελούν αντικείμενο της διαδικασίας.
Η πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες δεν ορίζει καμία νόμιμη προθεσμία για την περάτωση της επίσημης διαδικασίας. Η διάρκεια μιας εμπεριστατωμένης έρευνας εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της πολυπλοκότητας της υπόθεσης, του βαθμού στον οποίο η ενδιαφερόμενη εταιρεία συνεργάζεται με την Επιτροπή και της άσκησης των δικαιωμάτων υπεράσπισης.
Επιπλέον, η έναρξη επίσημης διαδικασίας δεν προδικάζει την έκβασή της ή οποιαδήποτε άλλη διαδικασία την οποία η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να κινήσει βάσει άλλων άρθρων της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες.
Ομοίως, δεν αποκλείει τυχόν μελλοντικές ενέργειες επιβολής που μπορούν να αναληφθούν από τις εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών του δικτύου συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC) όσον αφορά τη συμμόρφωση της Temu με τις υποχρεώσεις της βάσει του δικαίου της Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών. Η Επιτροπή θα συνεχίσει τις προσπάθειές της για συνεργασία με τις εθνικές αρχές κατά την επιβολή της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες, μεταξύ άλλων μέσω της ειδικής ομάδας εργασίας για τους καταναλωτές και τις επιγραμμικές αγορές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Συντονιστών Ψηφιακών Υπηρεσιών.
Ομοίως, η κίνηση επίσημης διαδικασίας δεν αποκλείει επίσης ενέργειες και αποφάσεις που μπορούν να ληφθούν από τις αρχές εποπτείας της αγοράς βάσει της οδηγίας για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων (κανονισμός για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων της 13/12/2024).